Handshake medewerker
 

Voor grote bedrijven is het vertrek van een werknemer misschien dagelijkse kost, voor MKB vaak wat minder gebruikelijk. Een goed vertrek van een werknemer word bij veel bedrijven onderschat. Een ex-werknemer is het fysieke visitekaartje van je bedrijf.

Voor het aannemen en inwerken van nieuwe medewerkers is meestal volop aandacht, maar het is minstens zo belangrijk om goed afscheid te nemen van personeel.

Ik kom nog wel eens leidinggevenden en directeuren tegen die het heel persoonlijk nemen als een medewerker aankondigt zijn horizon buiten de organisatie te verbreden.

Jaren hebben ze een fantastische job gedaan bij het bedrijf en na het indienen van hun ontslag zijn ze opeens persona non grata. Ze mogen alleen nog de vervelende klusjes doen of de leidinggevende ziet de persoon maar liever meteen vertrekken. 

Toon dankbaarheid, geen boosheid

Als je een medewerker laat weten dat je zijn besluit respecteert, maar het erg jammer vindt dat hij gaat, ben je veel beter af. Op een plezierige manier uit elkaar gaan is voor alle partijen een win. Hoe moeilijk dat misschien ook is, bedank vertrekkende medewerkers voor hun bijdrage aan het bedrijf en wens hun veel succes in hun nieuwe baan. Ook als de beslissing van de medewerker om afscheid te nemen je even helemaal niet uitkomt.

Je ziet in deze tijd dat nieuwe medewerkers als koning worden binnengehaald, maar bij wijze van spreken als onderkruipsel via de achterdeur het bedrijf verlaten.

Hoe mooi zou het zijn als de werknemer als keizer de organisatie weer verlaat?

Welke beeld wil je dat de vertrekkende medewerker heeft van jouw bedrijf?

Een medewerker kan een geweldige tijd bij je bedrijf hebben gehad, maar de laatste indruk die je als organisatie maakt, heeft gevolgen voor hoe oud- medewerkers terugkijken op jouw organisatie en op de periode dat ze bij jou in dienst waren.

Je krijgt nooit een tweede kans om een laatste indruk achter te laten. Als je goed met het afscheid omgaat, blijven oud-medewerkers ambassadeur van jouw organisatie. Dan heb je goud in handen.

Aandacht voor het afscheid levert je enorm veel op

Wat de aanleiding ook is, – vrijwillig vertrek, reorganisatie, ziekte of pensioen – een goed afscheid is voor alle doelgroepen van cruciaal belang.

Een vertrekkende collega is net als je bestaande medewerker, een visitekaartje van je onderneming. Je hebt tijd en geld gestoken in zijn of haar ontwikkeling, ze hebben vakkennis opgedaan in de praktijk die jij ze geboden hebt. Als een oud-medewerker positief terugkijkt op zijn werkzame periode, zal hij jouw bedrijf aanraden bij zijn netwerk en levert het je mogelijk nieuw talent op. Misschien gaat hij wel werken bij een potentiele klant en zorgt hij voor nieuwe business. Maar ook de medewerkers die achterblijven zien dat een vertrekkende medewerker een waardig afscheid krijgt en met respect behandeld wordt. Ook enorm belangrijk.

Het komt ook geregeld voor dat een oud-werknemer na een aantal jaren weer terugkomt. Alle kennis die ze al hadden, aangevuld met nieuwe expertise en contacten, nemen ze weer mee terug.

Organiseer altijd een afscheidsmoment

Een afscheid hoeft geen knalfeest te zijn. Alle aandacht is positief. Spreek je waardering uit, bedank de vertrekkende medewerker voor zijn (jarenlange) inzet en wens hem/haar (oprecht) succes met het vervolg van hun carrière. Sta er voor open om als referentie op te treden.

Communiceer ook tijdig het vertrek naar collega’s en voorkom zo dat het vertrek rondwaard binnen je bedrijf zonder onderbouwing. Wees hierin open en transparant, zorg voor een goede overdracht.  

Uit het oog is niet uit het hart

De voordelen van een goede introductieperiode lijken een open deur te zijn. Een nieuwe werknemer op de juiste manier verwelkomen, geeft een betere start en creëert grotere loyaliteit.

Maar het mag duidelijk zijn dat een goed afscheid echt meerwaarde biedt voor de organisatie.

Zorg ervoor dat je vertrekkende medewerker ambassadeur is en blijft van jouw bedrijf.