In het vorige artikel heb je kennis kunnen maken met generatie Y en hun kenmerken. Maar inmiddels
is er alweer een nieuwe generatie die toetreedt tot de arbeidsmarkt. Generatie Z neemt de positie van de Millenials over.

Hoewel het nog vroeg is om een volledig beeld te krijgen van deze generatie, kunnen we toch al een aantal zaken noemen. Deze generatie lijkt in sommige opzichten te breken met de gewoonten van de Millenial.

Generatie Z (geboren tussen 1995 tot heden) is de generatie die opgroeit in een volledig digitale wereld.

Ze zijn letterlijk vergroeid met hun mobiel en opgegroeid met de Ipad in de hand.

Tip: Bied vacatures mobiel aan en zorg dat je via moderne techniek met hen communiceert. Zet bijvoorbeeld de mogelijkheid tot chatten in tijdens de sollicitatieprocedure. Deze generatie geeft de voorkeur aan chat boven bellen en mailen.


Generatie Z gelooft niet zo sterk dat alles mogelijk is zoals hun voorgangers de millenials.

. De nasleep van 9/11 en de crisisjaren heeft ervoor gezorgd dat ze behoudend en realistisch zijn. De zekerheid van een vaste baan en vast contract klinkt hen als muziek in de oren. De crisistijd heeft hen gemotiveerd om flink te verdienen.

Tip: Bied een passend salaris aan. Lukt dat als werkgever niet direct omdat een jongere bijvoorbeeld nog weinig werkervaring heeft? Maar kan goede afspraken over de hoogte en groei van het salaris en promoties in de toekomst.


Deze generatie wil een bijdrage leveren aan een betere wereld.

Ze zijn zich bewust van hun productkeuze en het effect daarvan op de wereld. Hierop letten ze ook bij het kiezen van een werkgever.

Tip: Laat zien dat je investeert in duurzaamheid. Bied mogelijkheden in een secundair arbeidsvoorwaardenpakket om bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te doen. Organiseer een bedrijfsuitje waarbij je een stukje vrijwilligerswerk combineert met plezier. Ga bijvoorbeeld tijdens het kerstuitje voedselpakketten uitdelen en sluit de dag af met een informele borrel.


Hiërarchie en autoriteit zegt hen niet zoveel.

Op het wereldwijde web is iedereen gelijk. Communiceren met een baas is voor hen niet anders dan met een collega.

Tip: Stel je flexibel op als werkgever, wees eerlijk en bereid om feedback te geven, maar ook te ontvangen. Communiceer helder en direct. Niet top-down, maar behandel hen als een gelijke. Vraag naar de verwachtingen en doe er ook iets mee.


Hoe pas je je personeelsbeleid hieraan aan?

Dat deze generaties anders zijn dan de voorgaande generaties, is inmiddels wel duidelijk. Doen en aanbieden wat je altijd deed, zal er niet voor zorgen dat je deze generaties kunt boeien.

Door te kijken naar veel voorkomende kenmerken van de generaties en hierop je personeelsbeleid, waar mogelijk op aan te passen, brengt je een stap dichterbij.


Hoe raak je nou die juiste snaar bij deze generatie?

Als je bovenstaande tips ter harte neemt en een fijne werkomgeving weet te creëren, en vooral werknemers het gevoel kan geven dat ze zichzelf herkennen in jouw bedrijf, dan maak je een goede kans om een aantrekkelijke werkgever voor deze generaties te zijn.


Interessant? Ingewikkeld?

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je dit kan toepassen op jouw organisatie, maar lijkt het je erg ingewikkeld? Adequaat Personeelsadvies kan je helpen. Bel +31 (0)6 52 42 10 voor meer informatie of stuur een e-mail naar nicole@adequaatadvies.nl