Man werkt buiten in de zon
 
De economische groei neemt verder af. De verwachting is dat de economie in 2020 nog wel iets zal groeien, maar de vaart is er volgens de voorspellers wel uit. En de werkloosheid zal niet verder dalen. De arbeidsmarkt blijft echter krap. Er zijn de komende jaren te weinig mensen om de uitstap van de babyboomers op te vangen. Hoe ga je hiermee om?


Zorg dat je aantrekkelijk wordt als werkgever voor generatie Y en Z. Zij zijn de toekomst.

Generatie Y (ook wel de Millenials) is geboren tussen 1981 en 2000. Hun ouders zijn veelal de babyboomgeneratie. Ze gamen een groot deel van hun tijd, kunnen niet zonder supersnel internet, appen en luisteren naar muziek terwijl ze andere dingen doen.

Generatie Y zijn de eerste echte jobhoppers. Bij te weinig salaris, vertrekken ze. Hoewel werk belangrijk is, is hun vrije tijd dat ook. Geld is iets dat nodig is om een streepje af te kunnen vinken van hun bucketlist. Zij willen dan ook graag de wereld rond, om hun bijdrage aan de maatschappij te leveren door vrijwilligerswerk te doen of gewoon rond te reizen. Onbetaald verlof op kunnen nemen is dan ook belangrijk.



Veel voorkomende kenmerken van de generatie Y

Bezig met zelfbewustzijn en persoonlijke ontwikkeling

Tip: Geef je medewerkers de mogelijkheid om deel te nemen aan cursussen yoga of mediteren. Bied mogelijkheden voor het nemen van een sabbatical zodat ze die wereldreis kunnen maken of vrijwilligerswerk in Afrika kunnen doen.


Keuzestress: waar ga ik wonen, wel of geen kinderen en wanneer dan, deze baan of toch een andere? Deze generatie is bang om keuzes te maken. Wat komt hierna, wat is er nog meer en is dat niet beter dan wat ik nu doe?

Tip: Bied mogelijkheden tot coaching aan. Coaching kan op allerlei gebieden, zowel persoonlijk als werk gerelateerd. Bijvoorbeeld loopbaancoaching, WorkLifeCoaching, Mental Coaching, Performance coaching, Personal Coaching etc.


Weinig gevoel bij waarden als autoriteit en hiërarchie. De generatie Y is opgegroeid in een omgeving waarin een eigen mening hebben en opkomen voor jezelf als belangrijke eigenschap wordt gezien. Voor deze generatie is dit vanzelfsprekend.

Tip: Ze staan echter zeker ook open voor waarden. Juist bedrijven die sterke (kern) waarden hebben én uitdragen zijn aantrekkelijk voor deze generatie.


Een leven zonder internet kunnen ze zich niet voorstellen. Ze zijn ermee opgegroeid.

Tip: Nog steeds kom ik bij werkgevers waar Wifi en computerapparatuur thuis vele malen beter is dan op het werk, voor Millenials is dat not done. In plaats van nieuwe (mobiele) devices aan te schaffen, kun je ook gebruikmaken van de bestaande capaciteit. Bijna elke volwassen Nederlander heeft tegenwoordig een laptop of tablet. Deze privé-devices kunnen met instemming van de medewerkers meestal ook prima worden ingezet voor professionele doeleinden. Met andere woorden: Bring Your Own Device (BYOD). Zorg er dan wel dat er intern ook voldoende support is en vergeet niet tegemoet te komen in de kosten. Maar eigenlijk dien je als goed werkgever gewoon te voorzien in de juiste middelen en resources om het werk uit te kunnen voeren.


Voor generatie Y is werken vooral a way of life. Werken moet passen bij hun levensstijl, waarin plezier maken heel belangrijk is. Hiervoor moet tijd en ruimte beschikbaar zijn.

Tip: Geef mogelijkheden voor virtueel en flexibel werken en monitor langs de zijlijn de verrichtingen. Millennials zijn eraan gewend om onderweg te werken en vinden de voordelen van flexibel werken erg fijn. Door hun enige speelruimte te geven tijdens de werkdag laat je hen in hun waarde als individuen met een eigen werkstijl.


De Millenial is opgegroeid met social media. Zij willen sociaal zijn, altijd en overal. Ook op kantoor. Social media verbieden werkt niet. Voor de typische generatie Y-werknemer is toegang tot sociale media essentieel.

Tip: Als je werknemer zijn werk netjes en tijdig afhandelt, zou je het moeten tolereren als je ziet dat een medewerker op social media zit. Maak juist gebruik van hun uitgebreide netwerk om bijvoorbeeld je vacatures te vullen of je bedrijf zichtbaar te maken.

Concluderend kunnen we zeggen dat het werk voor Generatie Y vooral leuk, zinvol en inspirerend moet zijn. De mogelijkheid tot het kunnen ontwikkelen en vrijheid in het werk is ook van belang.

Ook zijn ze vooral geïnteresseerd in de korte termijn. Wat levert het nu op? Beter een goed salaris nu, dan een fantastisch salaris straks. Genoeg vrije tijd naast het salaris is een must.

Is dit niet in orde, dan zal generatie Y bij de buren gaan kijken.


In het volgend artikel lees je meer over generatie Z én hoe je je personeelsbeleid kunt aanpassen om voor deze generaties een aantrekkelijk werkgever te zijn.