Iedereen heeft wel enkele eigenaardigheden. Dingen die je liever niet vertelt aan een ander omdat het raar is of vreemd klinkt of gewoon omdat het niet interessant is voor een ander om te weten. Niet dat dit zo is, maar omdat jij dit denkt of vindt.

Binnen ondernemen is Personal branding een veelgehoorde term. Simpel gezegd komt het erop neer dat je wat van jezelf laat zien. Wie ben je? Wat doe je? En vooral ook HOE doe je het? Waarom ben jij zo tof dat mensen met jou willen werken? Wat is zo uniek of anders aan jouw werkwijze?

Dit nadrukkelijk laten zien vraagt best een beetje moed, want van nature zijn de meesten van ons geneigd om te denken: ‘doe maar gewoon’. Ik in ieder geval wel. En dat ‘gewoon’ vertalen we naar ‘vooral niet te veel opvallen’. Terwijl juist die opvallende, afwijkende of grappige eigenaardigheden maken dat je bent wie je bent! En wat een ander (de potentiële klant of opdrachtgever) juist interessant vindt.

Mijn eigenaardigheden

Daarom, beste mensen, lijkt het me een mooi moment om wat van mijn eigenaardigheden met jullie te delen.

Met ‘trots’ deel ik mijn 4 meest opvallende eigenaardigheden:

#1: Ik houd van structuur. Voor mensen die mij kennen is dat niet nieuw. Dat zag je vroeger zelfs terug in mijn keukenkastje: altijd een even aantal glazen en kopjes zodat ze in strak gelid naast elkaar konden staan.  Als er 1 sneuvelde, dan miste ik de symmetrie en gooide ik er 1 weg zodat er opnieuw structuur was.

Gelukkig heb ik deze rare eigenschap jaren geleden los kunnen laten. Sterker nog, tegenwoordig heb ik zelfs van verschillende soorten glazen een oneven aantal.

#2: Minimaal 2 keer per jaar ga ik uitwaaien aan zee. Het geluid van het water, de soms ruige golven, de weidse blik …. Het werkt rustgevend. So far niet gek. Maar nu komt het: Ik kan niet over het strand lopen zonder een zak vol schelpjes te verzamelen. Ik neem deze mee naar huis en stop ze in een grote weckpot. Is de pot vol, dan leeg ik hem in de tuin en is er ruimte voor mijn volgende bezoeken aan het strand.

#3: Ik heb geen typecursus gehad, maar typ aardig snel met 8 vingers. Een docent zou met gekromde tenen kijken naar mijn typetechniek, maar uiteindelijk gaat het om het resultaat. Alhoewel dat resultaat er bij ENE één woord niet direct mag zijn. Op 1 of andere manier lukt het me niet om het woord EEN in 1 keer goed te typen. Mijn vingers produceren altijd ENE. Misschien een soort dyslectie in mijn vingers?

Last but not least.

#4: Iedere ochtend neem ik een koude douche en ik ontdekte onlangs dat ik tijdens het koud douchen als een dansende ballerina op mijn tenen ga staan. Alsof het dan minder koud is. Natuurlijk niet.

Laat gekkigheid zegevieren!

Jammer genoeg schatten we onze eigenaardigheden en die van ons team niet altijd op waarde. De kracht van een goed team wordt echter bepaald door de diversiteit, die in het team aanwezig is. Een team zonder eigenaardigheden ‘leeft’ niet.

Als ondernemer kom je tot je recht als je je eigen gekkigheid en dat van je team laat zegevieren, in plaats van consensus te zoeken. Dat maakt uniek. We moeten eigenheid bevorderen, in plaats van mensen te dwingen overal in te passen.

Het is belangrijk om een cultuur te creëren waar iedereen zichzelf/ authentiek mag zijn, met humor en waar er gelachen wordt om en met elkaar.

Als medewerkers proberen ‘normaal’ te doen, dan krijg je een gestreste, maar vooral saaie omgeving. Normale mensen vallen niet op. 

Een mens zonder eigen-aardigheden ‘leeft’ niet. Een organisatie zonder eigenaardigheden evenmin. Dus…. bestaat jouw team uit een diversiteit aan mensen met allerlei rariteiten, Gefeliciteerd! Deze unieke talenten van je team zorgen voor een eigen identiteit van je medewerkers en zo ook van je bedrijf waardoor de kracht van het team en daarmee de kracht van je bedrijft groeit!