Via een mond-tot-mond aanbeveling werd ik benaderd door een MKB-ondernemer voor een kennismakingsgesprek. Hij was op zoek naar een deskundige P&O-partner omdat hij worstelde met een aantal personele vraagstukken waaronder het vinden van de juiste nieuwe medewerker.

Ik bereid me op een gesprek altijd voor door de website van het bedrijf te bezoeken en overige internetsearch te verrichten.  Zo stuitte ik bij een Limburgse vacaturebank op hun vacature voor een IT-medewerker.

Het was een oubollige, traditionele en ellenlange tekst met vooral een opsomming van tig criteria waaraan de medewerker moest voldoen. Het beeld van het bedrijf dat bij mij ontstond was dat het een conservatief en stoffig bedrijf was met een idem ondernemer.

Totaal verrast

Een week later ging ik naar het bedrijf en was totaal verrast toen een man van rond de 30 in spijkerbroek en sneakers de deur opendeed en zich voorstelde als de eigenaar van het bedrijf. Al lopende door het gebouw richting het kantoor, merkte ik op dat ik tot één van de oudsten hoorde. Ook het kantoorgebouw straalde van binnen totaal niets conservatiefs uit. Integendeel zelfs! Er was een ruimte voor creatieve denkprocessen met whiteboards, poefjes en heel veel post-its, een ruimte met o.a. een kickertafel en tafeltennistafel. In de ruimte waar gezamenlijk gegeten werd was een woonkeuken gemaakt voorzien van een verse bonenkoffiemachine, een blender voor smoothies en een Amerikaanse koelkast met crushed ice.

De juiste mensen aantrekken

Ons gesprek vond niet aan een vergadertafel maar in de loungeruimte plaats. De ondernemer vertelde me dat de verkeerde mensen reageerde op zijn vacatureteksten. “Dat verbaast me niets”, zei ik. Als ik de inhoud van de tekst en het taalgebruik bekijk, zou ik me kunnen voorstellen dat gepensioneerden zich aangetrokken voelen tot de vacature.

Het was even stil en de ondernemer vervolgde schaterlachend: “Dat klopt, er hebben 2 sollicitanten gereageerd. Beiden 65 plus”.

We zijn er samen voor gaan zitten en hebben de vacaturetekst aangepast, waarna hij in no time de juiste collega heeft kunnen vinden.    

Hieruit kan een belangrijke les getrokken worden. Je moet ervoor zorgen dat je uitstraling, je employer branding overeenkomt met je bedrijfscultuur. In alle vormen van je uitingen. Als je de juiste mensen wilt aantrekken is het heel belangrijk om woorden te gebruiken die linken aan de beleving en cultuur van je organisatie.

Enkele tips:

Spreek je doelgroep aan:

Gebruik bijvoorbeeld geen ‘u’ als je elkaar intern aanspreekt met ‘je/jij’. Met ‘u’ richt je je meteen al op een bepaalde doelgroep en bovendien klinkt het stoffig. Jongeren (generatie Z), maar ook de millenials voelen zich niet aangesproken.

Hou het kort:

Gebruik niet te veel tekst en houd zinnen kort. Sollicitanten haken snel af bij lange teksten. Gebruik spreektaal en geen ingewikkelde termen. Schrijf zoals je ook met de doelgroep praat. 

Geef werksfeer een plekje in de tekst:

Werksfeer is voor alle doelgroepen belangrijk. Vertel hoe je binnen het bedrijf met elkaar omgaan. Hoe het écht is om bij jouw bedrijf te werken.

Hou dit verhaal in je achterhoofd als je een vacature tekst schrijft en ik ben ervan overtuigd dat je met gemak de juiste mensen aantrekt.