Crisis
 

Wist je dat het Chinese teken voor crisis hetzelfde teken is als voor kans?

Wat als de situatie in één klap helemaal omslaat en jij daar niets aan kan veranderen? Je kunt in dat geval in een hoekje zitten kniezen, niets doen en afwachten of zo snel mogelijk anticiperen op de nieuwe werkelijkheid. Accepteren van wat is en vooruitkijken naar wat kan.

De corona-crisis is uiteraard een onvoorziene situatie en vraagt een nieuwe mentale staat van zijn. Het is van belang om na te gaan hoe veerkrachtig en flexibel je hiermee omgaat.

Wil dit voor jouw onderneming zeggen dat alle doelen volledig over boord worden gegooid, of zie je dit slechts als een hobbel op de weg naar je einddoel?

Ik ben er blij mee.

Persoonlijk ben ik blij met deze periode. Het geeft tijd om op adem te komen, eindelijk mijn to do lijstjes af te werken en af te pellen waar mijn bedrijf daadwerkelijk ook alweer om draait. Terug naar de essentie.

Begin door allereerst terug te kijken naar de weg die je hiervoor al hebt afgelegd en ook bij kleine mijlpalen stil te staan. Er zijn vast en zeker al meerdere crisismomenten geweest in je bedrijf en ook daar heb je mee weten om te gaan en van geleerd en door gegroeid. Probeer ook dit te zien als een uitdaging dat je bedrijf sterker maakt.

Gebruik deze periode om naar de essentie van het bedrijf te gaan en te kijken waar jij de efficiency slag kunt slaan. Richt je op de fundamenten van je bedrijf. Kijk nu even niet naar waar je omzet kunt halen, maar waar je kunt besparen op een manier die je bedrijf niet zal schaden.

Een eerste stap kan zijn orde aanbrengen. “Als je geen orde hebt in je taken, dan werk je niet effectief”. Onderzoek je procesflows en herontwerp indien nodig.

Breng je personeelsadministratie op orde zodat je niet steeds tijd kwijt bent aan het zoeken van de informatie. Beter nog: digitaliseer zodat je ook vanuit thuis aan de informatie kunt komen. Ga na of er nog ergens verborgen kosten zijn.

Ruimte voor belangrijke zaken

Vertrouw op je core business en ga niet iets heel anders aanbieden. Vraag niet opeens enorm lage prijzen om omzet te maken. Ga efficiënt om met de zaken die je wel in de hand hebt. Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid om je diensten op afstand aan te bieden? Moet je daadwerkelijk bij een klant op locatie aanwezig zijn om een salesgesprek te voeren? Er zijn digitale mogelijkheden genoeg om dit online te faciliteren. Een groot voordeel van deze crisis is dat geen enkel bedrijf of particulier het vreemd zal vinden dat er geen fysiek contact kan plaatsvinden. Vaak vinden ze het juist een voordeel als hun probleem toch opgelost kan worden door online contact.

Over het algemeen hollen we meestal voort en zijn we voortdurend bezig met dringende zaken. Nu is er tijd om ook te aandacht te besteden aan de belangrijke zaken. Iedere ondernemer heeft altijd wensen en zaken die hij/ zij wil veranderen in zijn bedrijf. Vaak worden deze op de lange baan geschoven. Wacht hier juist nu niet mee tot je weer full swing in business bent, maar ga er direct mee aan de slag. Zodat je na deze crisis weer sterk verder kunt gaan.

Verander zaken die je al lange tijd wilde aanpakken. Voer wijzigingen nu al door of bespreek het met je team in een online sessie. Update je personeelsgids en maak het eigentijds. Ga aan de slag met het digitaliseren van je personeelsadministratie. Is de nieuwe fietsregeling al opgenomen in het arbeidsvoorwaardenpakket? Wilde je niet ook nog altijd een systeem ontwikkelen waardoor je niet meer vergeet de arbeidsovereenkomsten op tijd te verlengen dan wel te eindigen?

Zie de voordelen.

Wellicht ontdek je dat teamleden vanuit huis meer werk gedaan krijgen. Ze worden immers minder vaak gestoord en niet (onbewust) afgeleid door collega’s. Door het ontbreken van reistijd, files en ren en vliegwerk, verbetert hun werk-privé balans, waardoor ziekteverzuim afneemt. Vergaderingen zijn korter, omdat online meetings vaak efficiënter verlopen. Bovendien schuift iedereen tijdig aan, waardoor ook meteen begonnen kan worden.

Besef dat ook deze crisis tijdelijk is. Doe wat je kunt, doe het nu.

Zie het als een kans om op adem te komen, zowel persoonlijk als voor je bedrijf en je kunt straks fullspeed vooruit!